19 Eylül 2019

2019 İSTANBUL BİENALİ

16. İstanbul Bienali ''Yedinci Kıta''

Simon Starling parazit istilası / İstanbul için maske

16 Eylül – 10 Kasım 2019 tarihleri arasında MSGSÜ (Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi) Resim ve Heykel Müzesi (Tophane), Pera Müzesi ve Büyükada’da ücretsiz olarak gezilecek. Eğer bienal nedir derseniz; Bienal Nedir? yazımızı okuyabilirsiniz.

Yedinci kıta, Pasifik okyanusunun ortasında bulunan plastik yığınına verilen isim. 3,4 milyon km2 ve 7 milyon ton ağırlığında insan tarafından yaratılmış bu yığın kıtadan yola çıkıyor 16.İstanbul Bienalinin konusu. Kirlilik, plastik, bitki örtüsünün tahribi, hayvanların alanlarına yapılan saldırılar, insanın kendi eliyle geleceğini tehlikeye atması yani kısacası kaos.

Yazar ve akademisyen de olan küratör Nicolas Bourriaud tarafından belirlenen Yedinci Kıta başlığı, tüm dünyanın sorunu olan çöp imparatorluğunun adresi olarak oldukça dikkat çekici ve etkili. Çöpe attığımız, istemediğiniz, reddedip vazgeçtiğimiz her şey bize artık yabancı ve yeni bir kıta oluşturmuş durumda. İşte bu kıtayı sanatçılar bize yeniden tanıtıyor ve yüzleşmemizi sağlıyorlar.

Sergide Antroposen çağı kelimesi çok geçiyor. Antroposen Çağı; insanın dünya üzerindeki etkisin arttığı, sanayi devriminden günümüze kadar gelen süreç.

İnsanın dünyaya yaptıkları ve etkilerini ele alan Bienalden, bizim dikkatimizi çeken birkaç eser ve sanatçıyı ele alacağız. İlk olarak Bienalin ana binası MSGSÜ Resim ve Heykel Müzesi’ni ziyaret ettik. 38 sanatçının resim, heykel, yerleştirme ve video eserleri bulunuyor. Dört katlı bina için sergi broşüründe en az üç saat ayırılması tavsiye edilmiş, bilginize.

Ulaşım ise Karaköy’den tramvaya binerek Tophane durağında indikten sonra, tramvayın gittiği yöne devam ederek yürüme ile 5 dakikada ulaşım sağladık.

Biz gezmeye dördüncü kattan başlayarak aşağıya doğru devam ettik. Dördüncü katta Mika Rottenberg, Güneş Terkol ve Güçlü Öztekin’in çalışmaları bulunuyor. Güneş Terkol ve Güçlü Öztekin’in yerleştirmelerinde resimler, perdeler, heykel, mask, tül ve kostümler bulunuyor. Geri dönüştürme ve cinsiyet ilişkilerini ele alan sanatçılar ziyaretçileri geniş, gizemli ve eğlenceli bir alanda buluşturuyor.

Üçüncü katta yer alan Radcliffe Bailey’in çalışması; Tekneyi andıran ahşap yapının içerisinde bulunan Afrika kökenli büstler Avrupalıların köleleştirdiği Afrikalılara ve teknelerle taşınmasına gönderme yapıyor.

Yine üçüncü katta yer alan Eva Kotatkova’nın yerleştirmesi ise empatiyi ele alıyor. Çalışmanın sergideki açıklamasından alıntı yapıyorum; “Empati dünyayı anlamamızı sağlayacak ve hareketlerimize yön verecek bir güç olarak sunan bu yapıt, bir dikiş ve hikaye anlatım atölyesini içinde barındıran… yerleştirme. Bir eksiği olan ya da kendini yarım, kırık, yaralı hisseden bir grup insanı, hayvanı, bitkiyi, nesneyi veya farklı varlıkları barındıran kumaş parçalarını birbirine diken bu makine, bir yaşayan organizmayı andırıyor.”

Benim beğendiğim eserlerden biri olan Rashid Johnson’ın Doğa Yürüyüşçüleri adlı kısa filmi. Filmde maskeli iki siyahi erkek ıssız bir alanda, doğanın içinde bir bale gösterisi gerçekleştiriyorlar. Dansları ve müzikleri beni çok etkiledi. Farklı yerlerde başlayan dansları birbirleri ile karşılaşmasıyla devam ediyor. Karşılaştıklarında maskelerini çıkarıp yüzlerini birbirlerine gösteriyorlar ve birlikte dans etmeye başlıyorlar. İnsanın doğa içerisinde yalnız oluşu, etrafa duyduğu merak ve tedirginlik ve başka bir insan karşısında maskesini çıkarıp onunla bir olması beni çok etkiledi. Çalışmanın sergi açıklamasındaki şu cümle ise ; “Film bilinmeyen yerlerde dolaşmanın yarattığı endişeyle birlikte, benzer kimlik özelliklerine sahip bir başkasının varlığının verdiği iç rahatlığını yansıtıyor.”

İkinci katta yer alan Turiya Magadlela’nın çalışması yine ilgimizi çeken eserlerden. Irkçılığa ve cinsiyet ayrımına dikkat çeken sanatçı külotlu çorapları birbirine dikerek tavanı ve duvarları kaplayan büyük bir kumaş oluşturmuş. Odanın sonunda ise dikiş makinesi ve dikilen çorapların devamında rengi pembeye dönen çocuk çoraplarını andıran kısım yer alıyor.

Birinci katta yer alan Mariechen Danz’ın yerleştirmesindeki model bana Mantegna’nın Ölü İsa’sını andırdı açıyla alakalı olarak. Eserin sergi açıklaması ise şöyle; “Danz’ın yerleştimesi, Haliç tersanesinde bulunanların kopyası olan 2.455 adet tuğladan oluşuyor; bu tuğlaların her birinin üstüne insan organlarının modellerinin ve insan bedeninin imgeleri basılmış. Tuğlalar bedenin fosilleşerek mimari yapılara dönüştüğü bir semboller sistemi oluşturarak çevremizin oluşumunda insan emeğinin oynadığı rolü vurguluyor.”

İkinci olarak Pera Müzesi’ni ziyaret ettik. Ulaşım ise; MSGSÜ Resim ve Heykel Müzesinden çıktıktan sonra soldan yürüyerek Tophane tramvay durağına geçtik. Karaköy durağında inip, altgeçitten Tünel’e çıktık, Tünel ile Beyoğlu’na geçtik, Pera Müzesi’ne İstiklal ’den 15 dakikalık bir yürüme mesafesi var.

Pera Müzesinde 14 sanatçının eserleri, 5, 4 ve 3.katlarda yer alıyor. Diğer katlarda sürekli sergiler devam ediyor. Eğer gezmediyseniz Osman Hamdi Bey’in eserleri, Anadolu Ağırlık ve Ölçüleri ve Kütahya Çini ve Seramikleri Koleksiyonları yer alıyor.

Dördüncü katta yer alan Piotr Uklanski’nin Doğunun Vaatleri tabloları, kadife üzerine mürekkep ve akrilik uygulamasıyla hem teknik hem de konusu ile ilgimizi çekti. Çalışmaların sergi açıklaması; “…Doğunun Vaatleri serisi, Polonya ile İslam dünyası arasındaki tarihsel bağlardan besleniyor. …Uklanski’nin serisi de erkekliği, oturan kişilerin portrelerini ve ikonografiyi irdelerken, günümüzde Batı’da yayılmakta olan İslamofobi ile günümüz Polonya’sının kendi tarihini bastırmasını da açık bir şekilde hedef tahtası haline getiriyor.”

Üçüncü katta yer alan Charles Avery’nin kurmaca bir ada yaratan yerleştirme ve çizimleri ilgimizi çekenler arasında. Çalışmanın sergi açıklamasını aktarıyorum; “…Ada’nın sakinleri, çeşit çeşit karakterlerden oluşuyor; bunların arasında adını Immanuel Kant’ın Noumenon’undan alan bir yaratık, Bay İmkânsız adında kötücül bir karakter ve pek çok yılanbalığı var. Avery’nin bir balık pazarındaki tezgâhları andıran yerleştirmesi, Ada’nın çeşitli yönlerini ve mitolojisini parklarından para birimine ve sakinlerine kadar tüm özellikleriyle gösteriyor…”

Ayrıca; Pera Müzesi’ni ziyaret etmişken 2.katta yer alan sanal gerçeklik deneyimini denemenizi şiddetle tavsiye ediyoruz. Ayrıntılı bilgiye ve deneyimlerimize; Osman Hamdi Bey’in Dünyasına Yolculuk yazımıza tıklayarak ulaşabilirsiniz.

16.İstanbul Bienali’nin diğer alanı olan Büyükada’da altı sanatçının daha çalışması yer alıyor. Henüz burayı ziyaret etmedik. Ettiğimizde yazımıza ekleme yapacağız.

7.Kıta 16.İstanbul Bienali’ni 10 Kasım’a kadar ücretsiz ziyaret edebilirsiniz.

Bienal Pazartesi hariç her gün 10:00 – 18:00 saatleri arasında ziyarete açık.

Pera müzesi hafta içi 19:00, Cuma 22:00, Pazar 12:00 – 18:00 saatleri arasında ziyarete açık.

Bienal ile ilgili daha fazla bilgi için İKSV resmi sitesi ziyaret edebilirsiniz.

Sanatla kalmanız dileğiyle…

Yazan Aylin K.I.

 

 

Son Eklenenler

AVARE TANRI
KİTAPLARLA SANAT

AVARE TANRI

  •  626
  •   0
  • 17 Ekim 2023
DUMANKARA
KİTAPLARLA SANAT

DUMANKARA

  •  528
  •   0
  • 06 Ağustos 2023
DUL BAYAN BASQUİAT
KİTAPLARLA SANAT

DUL BAYAN BASQUİAT

  •  1020
  •   0
  • 08 Nisan 2023
SWATCH SANAT 2023
SANATSAL HEDİYELER

SWATCH SANAT 2023

  •  699
  •   0
  • 31 Mart 2023
PTT KİŞİSEL PUL
SANATSAL HEDİYELER

PTT KİŞİSEL PUL

  •  2477
  •   1
  • 30 Mart 2023
HAYAL VE HAKİKAT
KİTAPLARLA SANAT

HAYAL VE HAKİKAT

  •  774
  •   0
  • 02 Ocak 2023
KUSAMA ÇİZGİ ROMAN
KİTAPLARLA SANAT

KUSAMA ÇİZGİ ROMAN

  •  818
  •   0
  • 10 Aralık 2022
SCHİELE YAKICI BEDEN
KİTAPLARLA SANAT

SCHİELE YAKICI BEDEN

  •  799
  •   0
  • 10 Aralık 2022
ALOŞNAME
KİTAPLARLA SANAT

ALOŞNAME

  •  1018
  •   0
  • 03 Eylül 2022
BİYOGRAFİK VAN GOGH
KİTAPLARLA SANAT

BİYOGRAFİK VAN GOGH

  •  1327
  •   0
  • 20 Temmuz 2022
KIYIDA TEK BAŞINA
KİTAPLARLA SANAT

KIYIDA TEK BAŞINA

  •  874
  •   0
  • 18 Temmuz 2022
BETÜL ATLI PLAK KAPAKLARI
SANATLANDINIZ

BETÜL ATLI PLAK KAPAKLARI

  •  1083
  •   0
  • 15 Temmuz 2022

0 Yorum Atıldı

Bu yazı için henüz yorum girilmemiştir

Yorum Yap

BİZİ İNSTAGRAMDA TAKİP EDİN

Instagram