Bugün;

ERMİTAJ MÜZESİ

ERMİTAJ MÜZESİ KUZEYİN LOUVRE’U

Kışlık Saray, Küçük Ermitaj, Yeni Ermitaj, Eski (Büyük) Ermitaj, Ermitaj Tiyatro Binası, Genelkurmay Binası

Dünyanın sanat eseri burada, kimler var kimler; Rembrandt, Canaletto, Rubens, Leonardo da Vinci, Degas, Vincent van Gogh, Gauguin, Matisse, Picasso, Rodin, Kandinsky, Archipenko ve daha niceleri. Rusya St. Petersburg’da bulunan Ermitaj (Hermitage) Müzesi çok büyük bir müze. Louvre Müzesi’ne dünyanın en büyük müzesi denir ama Ermitaj Müzesi dünyanın en büyük resim koleksiyonuna sahip müzedir. Yaklaşık 3 milyon sanat eseri bulunan müzede, eserlerin sadece bir kısmı sergilenebiliyor. Toplamda üç büyük kompleksten oluşan Ermitaj Müzesi sanat tarihinde bir yolculuk sunuyor ziyaretçilerine ve ben bu yolculuktan ne kadar çok keyif aldığımı anlatamam. Bir müze gezer ve de sever olarak Louvre’dan, Uffizi’den sonra burayı da ziyaret etmek benim için büyük bir mutluluk.

St. Petersburg Neva Nehri kenarında görkemli yapısıyla dikkati çekiyor hemen müze. Tekne turu ile de bu açıdan görmüştük müzeyi. 1764’te dönemin kraliçesi II.Katerina tarafından kurulur müze ve büyüyen sanat koleksiyonu ile dünyanın en büyük ve en eski sanat müzeleri arasında yerini alır.

Müze oldukça büyük olduğundan sabah erkenden çıktık yola. Saray Meydanı’ndaki Genelkurmay Binası, Kışlık Saray ve Küçük Ermitaj, Yeni Ermitaj, Eski (Büyük) Ermitaj ve Ermitaj Tiyatro Binası ile toplamda altı binadan oluşuyor müze kompleksi.

Metro ile ulaşım en kolayı olacağından bindik metroya ve Admiralteyskaya durağında indik. Farklı ulaşım planları için Ermitaj Müzesi Ulaşım ve Maliyet yazımıza bakabilirsiniz. Tabi ki yoğun bir kalabalık ile karşılaştık, sabah erkenden kalkıp gelen bizim gibi birçok turist vardı. Aslında tek tek turistler değil de turist kafileleri müzelerde sıkışıklığa sebep oluyor. Eğer bir eserde turist grubuna denk gelirsek oraya daha sonra bakmak için uzaklaşıyoruz, çünkü bakamıyoruz. Neyse, Saray Meydanı’ndan yürüyerek Kışlık Saray ana girişten girdik, sarayın bahçesinde bilet sırasına girdik bizde herkes gibi. Bahçe çok sakin, sabahın serinliği ve kuşların cıvıltıları ile çok hoştu. Sarayın duvarlarına ara ara ağaçların yeşilleri ve oradan oraya uçuşan kuşlar eklenince beklediğimiz sıra keyifli hale geldi. Daha sonra Yavuz Alim elektronik bilet olduğunu öğrendi ben sırada beklerken oda gidip elektronik bilet almayı denedi ve aldı. Çok sıra beklemeden geçmiş olduk, müze giriş kuyruğuna. Müze 10.30’da açılıyor. Açılış ile girdik hep birlikte sanatsever ve de müze severler, Ermitaj’ın Kışlık Saray binasına.

I. Petro döneminde yapılan sarayı 1732-1917 yılları arasında Rus İmparatorları kullanmışlar, günümüzde ise Ermitaj Müzesi olarak ziyaretçilerini kabul ediyor. Buradan giriş yaptığımızda toplamda 3 kat gezdik. Bu üç katı gezerken yan yana olan Kışlık Saray, Küçük Ermitaj, Yeni Ermitaj, Eski (Büyük) Ermitaj’ın hepsini gezmiş oluyoruz yani binalar birbirine bağlantılı.

Kış Sarayı’ndan giriş yaptık demiştim, ilk katta saraya ait eşyalar, Antik Mısır, Sibirya Antikaları, Orta Asya, Kafkaslar’a ait sanat eserleri yer alıyor. Yine bu kattan devam ettiğimizde Küçük Ermitaj’a geçiyoruz, geçerken Antik Yunan ve Roma eserleri koridorda bizlere eşlik ediyor. Buradan yine aynı kattan devam ederek Yeni Ermitaj’a geçiş yaptık. Burada ise koridorda bize eşlik eden Yunan ve Roma dönemi eserleri yer alıyor. Yunan ve Roma tanrıları ve tanrıçalarının heykelleri, kırmızı ya da siyah işlemeli vazolar gibi antik eserlerin bulunduğu birinci kattan ikinci kata çıktık.

Rembrandt, Çarmıhtan İniş, 1634

Velazquez, Öğle Yemeği, 1617

Rubens, Toprak ve Su Birliği, 1618

İkinci katın Yeni Ermitaj’ından gezmeye devam ettik, bu katta aynı zamanda Eski Ermitaj’da ziyarete açık. İspanya, İtalya resmine ait ünlü tablolar ve saraya ait odalar sergileniyor Küçük ve Eski Ermitaj’ın odalarında. Leonardo da Vinci’nin Bakire Meryem’in çocuğunu emzirir halde resmettiği Meryem ve Çocuk İsa tablosu ve Rubens’in Toprak ve Su Birliği tablosu ilgi gören resimlerden. Aynı zamanda sarayın koridorlarındaki ince süslemeler de ziyaretçileri etkiliyor.

Leonardo da Vinci, Meryem ve Çocuk İsa, 1478 -1480

Leonardo da Vinci, Meryem ve Çocuk İsa, 1490

Canaletto, Fransa Büyükelçisinin Kabulü, 1726

Küçük Ermitaj’ın ikinci katından devam ettik, burada ise oldukça ilgi gören altın bir tavus kuşu vardı. Cam bir haznenin içerisinde yer alan tavus kuşu aslında bir saat. James Cox tarafından üretilen saat 1781’de Büyük Katerina tarafından satın alınmış ve böylelikle Ermitaj’ın koleksiyonuna girmiş. Ziyaretçiler tavus kuşunun hareketini görmek ve kaydetmek için burada bekliyorlar. Bunun dışında bu katta yer alan Almanya, Hollanda, İspanya resminden örneklerle yine sarayın birkaç odasını gezdikten sonra Kış Sarayı’na geçiş yaptık.

Hieronymus Bosch, Dünyevi Zevkler Bahçesi, 1490-1510

Pieter Bruegel, Köy Festivali, 1562

Chardin, Sanatın Niteliklerine Sahip Natürmort, 1766

Rubens, Babasını hapiste gizlice emziren kadın,1612

Sarayın görkemli mobilyalar ve objelerle dolu birçok odasının ziyaret edildiği bu katta Rus kültürüne ait eserler, İngiltere, 15 ve 18. yüzyılları arası Fransa eserleri sergileniyor. Benim çok sevdiğim Fransız ressam Fragonard’ın Çalıntı Öpücük resmi de yine bu kattaki resimlerden.

Buradan bir üst kata çıkış yaptık, bu katta sadece Kışlık Saray’ın odaları ziyarete açık. Buralarda ise para ve madalyonlar, Uzak Doğu, Orta Asya ve İslam sanatına ait objeler ile eserler yer alıyor.

Uzun ve bol sanatlı bir müze gezisinin ilk aşamasını tamamlamıştık. Şimdi sıra Saray Meydanı’nda yer alan 580 metre uzunluğunda, eğimli yapısıyla dikkat çekici Genelkurmay Binası’nda. Anıtsal bir yapıya sahip Neoklasik bina 1820-1830 yılında Carlo Rossi tarafından inşa edildi. 1993 yılında ise binanın doğu kanadı Ermitaj Müzesi’ne verildi.

Henri Matisse, Dans, 1910

İtiraf etmeliyim ki Ermitaj Müzesi’nin beni en çok heyecanlandıran kısmı burası idi. Modern sanatın ustalarından birçok sanatçıyı burada görmek mümkün.

Henri Rousseau, Tropikal Orman, 1908-1909

Picasso

Üç katlı müzenin ilk katından gezmeye başladık. İlk katta Rusya maliye bakanlığının eski odaları yer alıyor, ayrıca Art Nouveau sanatına ait poster obje gibi eserler de bu katta.

Henri Matisse, Sanatçının Eşi, 1913

Gauguin, Tatlı Uykular, 1894

İkinci katında ise 19.yüzyıl Fransa, Almanya, Belçika, Hollanda sanatına ait resim ve heykeller yer alıyor. Rusya dış işleri bakanlığına ait eski odalar, imparatorluk dönemine ait eserler de yine bu katta. Ayrıca yaptığı yumurta mücevherler ile ünlü Rus mücevher tasarımcısı Carl Faberge’in adına ait odada da mücevherler sergileniyor.

Kandinsky, Kompozisyon 6, 1913

Üçüncü ve son katta ise Rus sanat koleksiyoncuları Morozov Kardeşler ve Sergei Shchukin’e ait galeriler yer alıyor. Burada Picasso, Archipenko, Gauguin, Lautrec, Matisse, Van Gogh, Goya, Degas, Kandinsky gibi birçok sanatçıyı görmek mümkün. Bir o sanatçıya bir bu ressama bakarak ilerledik, sanat tarihinin altın isimleri hepsi bir aradalar ve birbirlerine birkaç adım uzaklıktalar.

Rodin, Sonsuz Bahar, 1884

Müzenin can alıcı noktalarından bir başkası ise Fransız heykeltıraş Auguste Rodin’in eserlerine ait bir Rodin Odası.

Bunun dışında sanatçı kitaplarının olduğu bir başka bölümde yine burada. Müzegezeri pek bir memnun eden Ermitaj Müzesi’ni gezmek zaman alıyor ve biraz da yoruyor evet ama değiyor bu yorgunluğa.

Matisse, Kırmızı Oda, 1908

Picasso, Mavi Dönem

Andre Derain, Gazeteli Adam, 1911

Vincent van Gogh, Cennet Bahçesinin Anıları, 1888

Güzel bir yorgunluk ile müzenin mağazasına doğru yöneldik, broşlardan bir seçki yaptım kendimi durduramayıp ama hepsi çok güzel olduğundan ve de broş kullanmayı çok sevdiğimden dayanamadım. Bir de kalem seti aldık üzerinde ressamların ünlü sözlerinin yer aldığı. Dışarı çıkınca Saray Meydanı’ndan bir daha baktım Ermitaj’a mükemmel bir yapı ve şuan gözlerimin önünde. Etrafta müzik yapan insanlar vardı biraz etrafı dolaşıp, oturup dinlendik. Hoşça kal Ermitaj ve Ermitaj’lar.

Akşam için Marinsky Tiyatroda bale izleyeceğiz, çıkınca hazırlanmak için hostelimize gittik yine metro ile.

Yazan Aylin K.I.

2 Yorum Atıldı

Beyazizler

23 Aralık 2022

Korhan merhaba; teşekkürler. Ermitaj Müzesi ulaşım yazımıza da göz atabilirsiniz. Keyifli geziler dileriz :)

Korhan

17 Aralık 2022

Elinize emeğinize sağlık. Ocak ayında yapacağımız gezide güzel bir rehber olacak bizim için.