08 Mart 2019

RESSAM MİHRİ HANIM

MACERA DOLU BİR HAYAT RESSAM MİHRİ HANIM

“ MİHRİ ” MODERN ZAMANLARIN GÖÇEBE RESSAMI

8 Mart Dünya Kadınlar Gününden bir gün önce Salt Galata’da ilk kadın ressamımız Mihri Hanım sergisi açıldı. Sergi hem ressamın çalışmalarını hem de hayatına dair arşiv niteliğinde belgeleri izleyiciye sunuyor.

Sergide Mihri Hanım’ın dokuz orijinal eserini ve birçok eserini de dijital olarak görme imkânınız var. Aynı zamanda yurtdışında katıldığı sergilere ait belgeler, gazeteye çıkmış haberleri, mektuplaşmaları ve resmi belgeleri olan kişisel hayatına dair bilgiler edinebilirsiniz.

Sergi ayrıntısına girmeden önce maceralı hayatı ve radikal kararlarıyla hayran olduğum Mihri Hanım’dan bahsetmek istiyorum. Sıklıkla Mihri Müşfik olarak biliyoruz onu ama sergide özellikle Mihri Hanım diye anılmış. Mihri Rasim Paşa, Müşfik, Virsi… Babasının adıyla, eşlerinin soyadıyla anılmak istememiş Mihri Hanım bir süre sonra resimlerini imzalarken sadece Mihri yazmış. Bunu gördüğümde birkaç yıl önce gezdiğim Arter ‘deki Canan sergisi geldi aklıma. Kaf Dağının Ardında sergisi dikkat çekici mitolojik bir hikayeye sürüklerken, bazı bölümleri de tabi ki kadınlığa değiniyordu. Canan da sadece Canan’dı soy adsız bir kadın ressam. Hangi dönem olursa olsun kadınlar hep aynı dertlerden mustarip olmuşlar.

Mihri Hanım, 26 Şubat 1886’da Mehmet Rasim Paşa’nın kızı olarak Kadıköy’de Bahariye semtinde bir konakta dünyaya gelir. Saray ressamı Zonaro’dan resim dersleri alan Mihri Hanım, resim derslerine Roma’da ve Paris’te devam eder. Yurtdışına kaçtığı yazar birçok kitapta, Paris’te Müşfik Selami Bey ile evlenir ve yurda dönerler fakat Mihri Hanım bir süre sonra tekrar Paris’e gider ve evlilikleri biter. Paris’ten İstanbul’a geri dönmesi ise 1913’te Kız Öğretmen Okulu’na resim öğretmeni olarak atanmasıyla olur. 1914’te ise kızlar için açılan güzel sanatlar okulu olan İnas Sanayi Nefise Mektebi’nde göreve başladı fakat Mihri Hanım tekrardan Roma’ya döndü. Roma’da Papa’nın resmini yapması büyük ilgi gördü. Roma’dan sonra Amerika’ya yerleşen ressam bir devlet üniversitesinde resim profesörlüğü yaptı, hayatı gerçekten de göçebe geçen Ressam Mihri Hanım 1954’te Amerika’da hayata gözlerini yumdu.

Gelelim sergiye;

Mihri Hanımın babası Ahmed Rasim Paşa ve Mihri Hanım’ın yeğeni ressam Hale Asaf (1905-1938)

Otoportre, 1900’lerin başı, kağıt üzeri pastel

Mihri Hanım 1918’de evinde açtığı sergi ile ressam olarak anılır, yaklaşık bir yıl sonra ‘Büyük Mecmua’ dergisinde “Mihri Hanım ve Sanatı” yazısıyla yer alır.

Otoportre, 1920, karton üzeri suluboya

Mihri hanım ön sırada, İnas Sanayi-i Nefise Mektebi öğrenci ve öğretmenleriyle, 1919

İnas Sanayi-i Nefise öğrencileri heykel atölyesinde, en arkada Ömer Adil, 1919

İnas Sanayi-i Nefise öğrencileri nü model ile birlikte, 1920’lerin başı

İnas Sanayi-i Nefise öğrencileri duvarda asılı çalışmalaıyla, 1920’lerin başı

Mihri Hanım resme olduğu kadar edebiyata ve şiire de eğilimliydi. İnas Sanayi Nefise Mektebi’nin açılmasıyla İstanbul kültür ortamının önemli simaları arasında yer alan Mihri Hanım’ın yakın dostlarından biri portrelerini de yaptığı şair Tevfik Fikret idi. Mihri hanımı destekleyen ve takdir eden Tevfik Fikret, Mihri Hanım’ı Ruşen Eşref’e şöyle anlatır;

“Yukarıda bir hanım var. Resimler yapıyor. Bilseniz Rübab’ı o kadar güzel yorumluyor ki, yazdıklarım bu kadar anlamlı mıymış şaşırıyorum.”

Tevfik Fikret 1915’te öldüğünde Mihri Hanım alçıdan yüzünün kalıbını çıkarmış. Bunun Türkiye’de yapılan ilk mask olduğu düşünülüyor.

Tevfik Fikret’in portresi kağıt üzeri pastel 1915 ve Tevfik Fikret 19.08.1915 alçı maskın kopyası

Dış siyasetle ilgilenen eşi Müşfik Selami Bey’in çevresiyle yakınlık kuran Mihri Hanım, Hariciye Nazırı Mustafa Asım Turgut’un aile fertlerini resimler.

Bitmeyen Senfoni, tarihi bilinmiyor, tuval zeri yağlıboya ve Letta Asım Baloya Giderken, tarihi bilinmiyor, tuval üzeri yağlıboya

Yavuz Selek Portresi, 1914 , tuval üzeri yağlıboya  ve Leyla Turgut’un annesinin portresi ve çocuk portreleri

1910’da Osmanlı ilk resim koleksiyonunu oluşturmak üzere Müze-i Hümayun için, Elvah-ı Nakşiye Koleksiyonu için Berlin, Paris, Viyana ve Madrid gibi şehirlerdeki müzelerden tablolar seçilir. Mihri Hanım Çingene Kızı reprodüksiyonuyla katkıda bulunur.

Mihri Hanım’ın kopyaladığı Frans Hals, Çingene Kızı (1628) resmi, tuval üzeri yağlıboya

Kadın portresi, tarihi bilinmiyor, tuval üzeri yağlıboya ve Genç Erkek Portresi, tarihi bilinmiyor, tuval üzeri yağlıboya

Aynalı Gözde, tarihi bilinmiyor, karton üzeri pastel boya ve Rezzan Yalman, tarihi bilinmiyor, tuval üzeri yağlıboya

Düşünen Edison, duralit üzeri pastel, 1930’lar

Basında Mihri Hanım;

Sergide aynı zamanda Mihri Hanım’ın yurtdışına çıkışları, pasaport vize işlemleri, evlilik evrakları gibi belgeleri de sergilenmekte.

Sergi 9 Haziran 2019’a kadar Salt Galata’da görülebilir. Sanatla kalın…

Yazan: Aylin K. I.

 

 

 

 

Son Eklenenler

AVARE TANRI
KİTAPLARLA SANAT

AVARE TANRI

  •  626
  •   0
  • 17 Ekim 2023
DUMANKARA
KİTAPLARLA SANAT

DUMANKARA

  •  528
  •   0
  • 06 Ağustos 2023
DUL BAYAN BASQUİAT
KİTAPLARLA SANAT

DUL BAYAN BASQUİAT

  •  1019
  •   0
  • 08 Nisan 2023
SWATCH SANAT 2023
SANATSAL HEDİYELER

SWATCH SANAT 2023

  •  699
  •   0
  • 31 Mart 2023
PTT KİŞİSEL PUL
SANATSAL HEDİYELER

PTT KİŞİSEL PUL

  •  2459
  •   1
  • 30 Mart 2023
HAYAL VE HAKİKAT
KİTAPLARLA SANAT

HAYAL VE HAKİKAT

  •  773
  •   0
  • 02 Ocak 2023
KUSAMA ÇİZGİ ROMAN
KİTAPLARLA SANAT

KUSAMA ÇİZGİ ROMAN

  •  818
  •   0
  • 10 Aralık 2022
SCHİELE YAKICI BEDEN
KİTAPLARLA SANAT

SCHİELE YAKICI BEDEN

  •  799
  •   0
  • 10 Aralık 2022
ALOŞNAME
KİTAPLARLA SANAT

ALOŞNAME

  •  1018
  •   0
  • 03 Eylül 2022
BİYOGRAFİK VAN GOGH
KİTAPLARLA SANAT

BİYOGRAFİK VAN GOGH

  •  1326
  •   0
  • 20 Temmuz 2022
KIYIDA TEK BAŞINA
KİTAPLARLA SANAT

KIYIDA TEK BAŞINA

  •  874
  •   0
  • 18 Temmuz 2022
BETÜL ATLI PLAK KAPAKLARI
SANATLANDINIZ

BETÜL ATLI PLAK KAPAKLARI

  •  1083
  •   0
  • 15 Temmuz 2022

0 Yorum Atıldı

Bu yazı için henüz yorum girilmemiştir

Yorum Yap

BİZİ İNSTAGRAMDA TAKİP EDİN

Instagram