25 Nisan 2020

FLORANSA AKADEMİ GALERİSİ

FLORANSA AKADEMİ GALERİSİ MÜZESİ

Rönesans’ın Muhteşem Heykeli Michelangelo’nun Davut’unun Sergilendiği Müze

Floransa’da güneşli bir günde ayağımızın tozu ile hemen hızlıca biletlerimizi internetten aldığımız Floransa Akademi Galerisi Müzesine gittik. İçeride bizi bekleyen bir sürü eserin heyecanı içimde sıra beklemeden girdik müzeye. Uffizi’den sonra Floransa’da en çok ilgi çeken sanat merkezi Floransa Akademi Galerisi, Michelangelo’nun en önemli heykellerinden birini, Davut heykelini sergiliyor.

İnterrail rotamızı oluşturduğumuzda burayı hemen İtalya’daki gideceğimiz yerler arasına eklemiştik. Liseden beri sanat tarihi derslerinde gördüğüm Michelangelo’nun David’i, sanat öğrencilerinin biricik aşkı David burada. Fotoğraflarından görüp incelediğim heykeli, o kocaman yek pare mermer güzeli David’i yakından görmek beni müthiş mutlu etti. Uzunca bir süre inceledik heykeli, etrafında döndük durduk. Tüm turistler bizim gibiydi, herkes David’e hayranlıkla bakıyor ve tavaf edercesine sarıyorduk onu. Sadece Davut yok tabi müzede ama Davut oldukça popüler.

Akademi terimi ilk kez Rönesans İtalya’sında ortaya çıkar, Platon’un İ.Ö. 387 civarında Atina yakınlarında bir zeytinlikte felsefe dersleri verdiği Akademia’dan türemiştir. İlk sanat akademileri sanatçı ve zanaatçı ayrımını yaparak sanat eğitiminin usta çırak ilişkisi içerisinde çözümlenebileceğini düşünen Rönesans ustaları Leonardo da Vinci ve Michelangelo önderliğinde oluşmuştur. Medici’ler için heykeltıraş Giovanni’nin yaptığı San Marco Bahçesi de dönemin akademileri arasındadır. İlk gerçek akademi ise 1563’te Cosimo de Medici tarafından kurulan Floransa Desen Akademisi’dir (Accademia del Disegno). Floransa Akademi Galarisi’nin kuruluşu ise 1784 yılına dayanıyor. Akademi Galerisi ilk olarak yandaki sanat akademisi öğrencileri için büyük sanatçıların eserlerini incelemek için kullanılıyordu. Müzenin öneminin artmasını sağlayan belirleyici olay, Michelangelo'nun Davut heykelinin Ağustos 1873'te Signoria Meydanı’ndan (Piazza della Signoria) Floransa Akademi Galerisi Müzesi’ne transferi olmuştur.

Peki bu heykel neden bu kadar önemli? 1463 yılında Floransa Katedraline konulması istenen heykel için Agustino di Duccio görevlendirilmişti. Carrara’daki mermer ocaklarından özellikle seçilen devasa boyuttaki mermer kütlesi ile Duccio baş edemez ve görev Antonio Rosselli’ye verilir ancak oda heykeli yapamayınca, sipariş Michelangelo’ya verilir. Eski Ahit’te yer alan hikayede dev Goliat’ı aklıyla yenen cesur çoban Davut heykelini 1501 yılında tamamlar Michelangelo. İki yıl üzerinde çalıştığı mermer heykel geleneksel olarak işlenen David’ten farklı olarak; genç, atletik, elinde sadece sapanı olan, kılıcı olmayan bir Davut’tu.

Yüzündeki ifadesi çatık kaşları ve az önce başını sola döndürmüş olan heykelin gözlerindeki endişeli bakışı anın gerilimini çok iyi yansıtır. Davut’un Golyat’a atacağı taşı tutan sağ eli ve sapanı omzundan sarkıtan sol elleri heykelin anatomisindeki ayrıntıları mükemmel işleyen Michelangelo’nun ustalığını yansıtıyor. 4 metre 10 santim devasa boyuttaki heykel, Antik Çağ’dan o güne bu kadar büyüklükte, yek pare ve çıplak bir heykeli görmemiş olan Floransalıları şaşkına çevirir. Zamanla Davut, Floransa’nın simgesi haline gelir. Michelangelo Tepesi’nde, Uffizi Galerisi’ne yakın Signoria Meydanı’nda birer kopyaları bulunmakta. Davut, 1991 yılında çekiçle saldırıya uğramış ve heykelin sol ayağı zarar görmüş. 2003 yılında heykelin temizlenmesinde kullanılan su da yine sanat çevresinde tartışmalara sebep olmuş. Müze içerisinde çevresi insan kalabalığı ile sarılı olan Michelangelo’nun Davut heykeli, bu ilgiyi sonuna kadar hak eden mükemmel bir başyapıttır.

Müzenin ilk katında yer alan Davut kocaman cam bir kubbenin altında bütün görkemiyle karşıladı bizi. Heykele giden yolda sağda ve solda yer alan Michelangelo’ya ait diğer heykelleri incelemek Davut’a kayan gözleri ve ilgiyi toplayıp bakmak zor oluyor ama bu yarım kalmış heykeller çok önemli. Michelangelo’nun taşın içerisinden söküp çıkarttığı figürlerin aşamalarını, heykeltıraşın çalışırken bıraktığı izleri görmek incelemek ayrı bir öğreti sunuyor.

Genç Köle, 1530-33, 2m 56cm 

1519 tarihli 2 metre 56 cm Genç Esir , 1530 -33 tarihli 2m 63cm Sakallı Köle, 1530-33 tarihli 2m 67cm Uyuyan Köle ve 1557 tarihli 2m 53cm olan Palestrina Pietası Michelangelo’nun Floransa Akademi Galerisi Müzesi’nde yer alan yarım kalmış diğer eserleri.

1557 2m 53cm, Palestrina Pietası

Müzede ilgi çeken yerlerden biri Modeller Salonu (Gipsoteca Bartolini). Yüzlerce alçı döküm heykelle dolu galeride gezerken her yanımız büstler ve heykeller ile çevriliydi. Sanat öğrencilerinin büyük ustaları incelemesi amaçlı kurulan müze binasının ilk kurulma amacı burada oldukça hissediliyor.

Biz de sanat okullarında böyle alçı döküm heykellerden röprodüksiyonlar yapıp eskizlerini alıyoruz. Floransalı yazar Machiavelli ve Floransalı mimar Brunelleschi gibi önde gelen İtalyan figürlerinin büstleri ve modellerinin sergilendiği galeri oldukça zengin.

Fransız heykeltıraş Giambologna’nın Sabinlerin kaçırılmasını konu edinen birebir alçı döküm heykelinin bulunduğu oda da yine ziyaretçiler tarafından ilgi gören odalardan. Signoria Meydanı’nda da bulunan heykel Romalılar tarafından kaçırılan Sabin kadınlarını konu ediniyor. Aynı odada duvarlarda asılı olan Paolo Uccello, Sandro Botticelli, Domenico Ghirlandaio, Filippino Lippi ve Alessio Baldovinetti gibi İtalyan ressamların resimleri var.

2001 yılında açılan Müzik enstrümanları bölümünde ise 18.yüzyılın alanında uzman müzik aleti yapımcısı Antonio Stradivari'nin ürettiği viyola ve viyolonseller, Bartolomeo Cristofori’ye ait müzik aletleri ve enstrümanların seslerini dinleyebileceğiniz kulaklıkların olduğu küçük alanlar bulunmakta.

Müzede bunlar dışında 13.ve 16.yüzyıllar arası Floransa resminden örnekler ve Rus İkonaları da bulunmakta.

Müzeden çıkmadan Davut’a tekrar uğradık, ilk baktığımdaki gibi yine ilgiyle baktım, etrafında dolandım her ayrıntısını hafızama işlemeye çalıştım, hoşça kal Michelangelo’nun mükemmel eseri Davut, belki bir gün tekrar görüşürüz. Şimdi ki istasyonumuz Duomo Müzesi.

Lorenzo Bartolini, Prenses Sophia Zamoyska'nın mezarı

Yazan Aylin K.I.

Son Eklenenler

SON MEKTUPLAR
KİTAPLARLA SANAT

SON MEKTUPLAR

  •  79
  •   0
  • 26 Nisan 2020
THEO'YA MEKTUPLAR
KİTAPLARLA SANAT

THEO'YA MEKTUPLAR

  •  104
  •   0
  • 26 Nisan 2020
FLORANSA AKADEMİ GALERİSİ
YURTDIŞINDA MÜZELER

FLORANSA AKADEMİ GALERİSİ

  •  146
  •   0
  • 25 Nisan 2020
BİBLİYOMANİ
KİTAPLARLA SANAT

BİBLİYOMANİ

  •  63
  •   0
  • 24 Nisan 2020
GÖLGESİZLER
KİTAPLARLA SANAT

GÖLGESİZLER

  •  82
  •   0
  • 24 Nisan 2020
KATİE ÇOCUK SANAT KİTAPLARI
KİTAPLARLA SANAT

KATİE ÇOCUK SANAT KİTAPLARI

  •  96
  •   0
  • 23 Nisan 2020
ANHOLT SANATÇILAR SERİSİ
KİTAPLARLA SANAT

ANHOLT SANATÇILAR SERİSİ

  •  133
  •   0
  • 23 Nisan 2020
MOMA ÇOCUK SANAT KİTAPLARI
KİTAPLARLA SANAT

MOMA ÇOCUK SANAT KİTAPLARI

  •  105
  •   0
  • 23 Nisan 2020
ÇOCUK SANAT KİTAPLARI
KİTAPLARLA SANAT

ÇOCUK SANAT KİTAPLARI

  •  141
  •   0
  • 23 Nisan 2020
MAN FROM EARTH
SİNEMA

MAN FROM EARTH

  •  56
  •   0
  • 22 Nisan 2020
LEOPOLD MÜZESİ
YURTDIŞINDA MÜZELER

LEOPOLD MÜZESİ

  •  81
  •   0
  • 22 Nisan 2020
AAAHH BELİNDA
SİNEMA

AAAHH BELİNDA

  •  60
  •   0
  • 20 Nisan 2020

0 Yorum Atıldı

Bu yazı için henüz yorum girilmemiştir

Yorum Yap

BİZİ İNSTAGRAMDA TAKİP EDİN

Instagram